Media, Culture & Society

http://mcs.sagepub.com

The Arbeiter Illustrierte Zeitung in Weimar Germany
Charlotte Morton
Media Culture Society 1985; 7; 187
DOI: 10.1177/016344385007002005

The online version of this article can be found at:
http://mcs.sagepub.com

Published by:
®SAGE

http://www.sagepublications.com

Additional services and information for Media, Culture & Society can be found at:

Email Alerts: http://mcs.sagepub.com/cgi/alerts

Subscriptions: http://mcs.sagepub.com/subscriptions
Reprints: http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav

Permissions: http://www.sagepub.co.uk/journalsPermissions.nav

Citations http://mcs.sagepub.com/cgi/content/refs/7/2/187

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008


http://mcs.sagepub.com/cgi/alerts
http://mcs.sagepub.com/subscriptions
http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav
http://www.sagepub.co.uk/journalsPermissions.nav
http://mcs.sagepub.com/cgi/content/refs/7/2/187
http://mcs.sagepub.com

The Arbeiter Illustrierte Zeitung
in Weimar Germany

Charlotte Morton

The Arbeiter Illustrierte Zeitung (AIZ) was the first illustrated
workers’ magazine in the world and it became the most popular
publication produced by the communist movement in Weimar
Germany. At its height in 1931 it claimed a circulation of more than
450,000 copies a week and was, after the Ullstein-owned Berliner
Hllustrierte Zeitung, the best selling illustrated magazine in the
country (Willmann, 1975). This achievement looms all the larger
when it is realized that it took place under pressure on the one hand
from the German Communist Party (KPD), then at the height of the
Stalinist ‘Third Period’ and markedly less successful with its own
publications, and on the other hand from a series of increasingly
repressive governments eager to prosecute left-wing editors.

Contrary to some claims (e.g., Gidal, 1973), AIZ was not a KPD
publication. Its origins can be traced to the International Workers’
Relief Organization (IAH) founded in 1921 under the leadership of
Willi Miinzenberg, with whom final control of the magazine lay. As
is well known, Miinzenberg was a prominent member of the KPD,
and there can be no doubt that his aim with the AIZ, as with his
multitude of other activities, was to forward the cause of the KPD
(Gross, 1974). However, for reasons which remain obscure,
Miinzenberg appears to-have enjoyed rather more latitude than was
normal for a member of the Stalinized Comintern and this, as we
shall see, found a reflection in the publications he controlled.

The original aim of IAH was famine relief in the USSR and, as
part of its fund-raising propaganda, it published an illustrated

Media, Culture and Society (SAGE, London, Beverly Hills and New Dethi), Vol. 7
(1985), 187-203

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008

from the SAGE Socia Science Collections. All Rights Reserved.


http://mcs.sagepub.com

188 Media, Culture and Society

magazine entitled Russland im Bild. This appeared monthly from
November 1921 to 1922 (initially as Russland im Wort und Bild) and,
according to Willmann (1975), had a circulation of 100,000. (It is as
well to point out here that all circulation figures for AIZ are
contested. Gross, for example, argues that the entire left-wing press
printed far more copies than it actually sold and that AIZ was
engaged in this practice. This seems plausible.) In 1923 the magazine
changed its name to Sichel und Hammer, continuing monthly
publication but increasing its circulation to 180,000. One
contributory factor to the increase in circulation was that, in the
aftermath of the failed rising of 1923, the KPD and its press were
banned; IAH and its publications remained legal and took over
many of the functions of organizing and informing the residual
party militants — tasks normally fulfilled by Die Rote Fahne.

In summer 1924 Miinzenberg acquired the Neue Deutsche
Verlag(NDV), apparently as a gift from his longstanding friend, the
lawyer Felix Halle (Gross, 1974: 162). This took over responsibility
for publishing A7Z, now a fortnightly named, for the first time,
Arbeiter Illustrierte Zeitung — from 30 November 1924, selling
200,000 copies at the same 20-pfennig price that it kept throughout
its life. Finally, in 1928, the magazine changed its name yet again, to
the abbreviation A-I-Z, and became a fifteen-page weekly.

The bare organizational history of AIZ is interesting enough,
given its unique relation to the tortured history of the period, but the
radically innovative features of the magazine can only really be
grasped by comparing it with its various competitors. In common
with much of what Gruber (1966) and others are tempted to agree
was the Miinzenberg ‘empire’, AIZ was designed to reach a large
working-class audience. As Miinzenberg himself wrote:

We are satisfied with the name ‘multicompany’. We really did want to construct a
red empire. But we are not utopians, we do not believe that we can beat capitalism
by economic competition. But we do believe that it is criminal to allow the
bourgeois and social-democratic organizations, without a fight, the monopoly of
mass influence. We feel that everything has to be done to break through this
monopoly, be it in the area of films, daily papers or illustrated magazines (cited by
Siepmann, 1977: 147).

At the same time, however, the drive to win a mass audience was
not, in Miinzenberg’s eyes, to be achieved simply by copying the
methods and contents of the bourgeois press. For example, AIZ did
share features of its layout with its competitors but, according to
Miinzenberg:

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008


http://mcs.sagepub.com

Morton, The Arbeiter lllustrierte Zeitung 189

The AIZ differs fundamentally from all other illustrated papers. It is devoted
wholly to the life and fight of the workers, and of all working sections of the
population. It brings pictures of factories, strikes, of unemployment cards being
stamped, of demonstrations, meetings, famine. .. (cited in Gross, 1974: 149).

The attempt to reach a mass audience meant something of a
departure from the practices of the KPD press. According to Ricke
(1974), the communist press in this period looked to the tradition of
press theory established by Mehring who, writing in the Leipziger
Volkszeitung in 1907, argued:

We should never think to compete with the news system of the capitalist press. Our
press would then completely lose its propagandist thrust because it would damage
its principles in favour of profit. We can only repeat: a principled press can never
be a newspaper, a newspaper can never be a principled press (cited by Ricke, 1974:
45).

This distance from the capitalist press was not merely one of
content. Despite the radicalization of large numbers of talented
visual artists during the Weimar period, the KPD seems always to
have had some difficulty in integrating them into its work (Katalog,
1977: 174-76). Miinzenberg, of course, is well known to have had
no such difficulty: Heartfield is only the best known of his many
collaborators.

In fact, Miinzenberg could claim to be putting into practice the
‘Theses on the Press’ of the Third Congress of the Comintern, and
after 1926 his relative independence from day-to-day party control
fitted in with the ‘unity’ policy and even received express Comintern
approval (Ricke, 1974: 63).

However, the advent of the ‘Third Period’, with its sharp division
between the party and other organizations, and its characterization of
the SPD as ‘social fascist’, led to some changes. Lily Corpus-Becher
became editor in place of Hollering and clashes with party
functionary Paul Friedlander became increasingly frequent (Gross,
1974: 161). As we shall see, even this degree of pressure did not
always succeed in suborning the whole of the Miinzenberg apparatus
to the latest twist of the party line.

On the other hand, the differences between A/Z and its bourgeois
competitors were enormous and systematic, ranging from the nature
of the journalists and photographers it employed through to the way
in which it was distributed. To begin with, work on AIZ was
collective, a feature which often disturbed prominent collaborators.

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008


http://mcs.sagepub.com

190 Media, Culture and Society

Gidal, for example, claims he stopped working for the magazine
when the editors changed the text he had provided to go with his
‘Hamburg by Night’ photographs (1973: 26). The full-time staff was
always very small; Lily Corpus-Becher, who worked for the
magazine from the beginning and was editor from 1927 to 1933, says
the editorial staff only ever consisted of five people, even during the
most successful period (Siepmann, 1975: 7). She claims: ‘I did most
of the text and signed it mostly anonymously but also under various
pseudonyms, to give the impression of a richly staffed editorial
office.’

This paucity of numbers was compensated for in a number of
ways. The most conventional of these was for journalists working
for other Miinzenberg papers, such as Berlin am Morgen, to help out
on AIZ (Siepmann, 1977: 150). This, however, cut both ways; AIZ
journalists also worked for other papers. Thus Lily Corpus-Becher
was, while editing the woman’s page of AIZ, also editor of the KPD
womens paper, Die Proletarierin. Much more innovative to AIZ,
however, was its transformation of the established KPD practice of
employing local worker-correspondents into the field of photo-
journalism.

This development owed much to yet another Miinzenberg organ-
ization, the Association of Worker Photographers (Miinzenberg,
1978: 51-3), but its introduction to AIZ fell to Hollering, the first
editor. According to Gross (1974: 164), it was he who: ‘pioneered a
public effective style of picture reportage.” Hollering, an Austrian,
had previously published the sports paper Die Arena, which was
designed by Heartfield with much of its content written by Egon
Erwin Kisch and Berthold Brecht. Only the last of these was not
prominently associated with A1Z.

In its early years the technical standards of the photographs
produced by groups of amateur and part-time photographers were
often so low that the paper was forced to rely heavily on the agencies
(Gross, 1974. 163), but Hollering’s aim was for worker-
photographers to produce: ‘Clear, simple, beautiful picturés of your
world ... AIZ needs photos for its documentaries’ (Katalog, 1977:
467).

The financing of AIZ has remained a rather obscure and hazy
area. Obviously, given the overall objective of the Miinzenberg
organization, the aim was never to get rich. Part of the problem
centres around the nature of the advertising material the magazine
carried. Both Willmann and Pinkus were associated with the

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008


http://mcs.sagepub.com

Morton, The Arbeiter lllustrierte Zeitung 191

financial aspects of AIZ, the former from the outset and the latter as
advertising manager in 1931-32; unfortunately, they give
contradictory accounts. Willmann argues that advertising was ‘only
a very small source of income and concentrated mainly on Soviet
trade enterprises and various media publications’ (1975: 124).
Pinkus, on the other hand, argues that while AIZ ‘always relied on
copy cost revenue’, it began by handling advertising in the form of
‘insert leaflets which were aimed at small shopkeepers and local
traders’; he adds that advertising later ‘amounted to a considerable
source of income’ (cited in Siepmann, 1977: 150). Whatever the
financial picture really was, a glance at copies of AIZ published
between 1928 and 1931 shows that advertising occupied a prominent
place. In 52 issues published between these dates, between one and a
half and two pages, in issues of fifteen pages, were devoted to it. The
firms concerned were far from small or local ones, including as they
did Telefunken, Stollwerck, Biomalz and Chlorodont.

The question of whether the magazine accepted payments from
Moscow is more difficult to resolve. We know from Brandler (1977)
that the KPD press was subsidized by the Russians from very early
on, and it is equally obvious from a glance at, for example,
Miinzenberg’s film operation that, even if there was no direct
subsidy, his commercial relations with concerns in the USSR was of
considerable advantage to his specifically German activities (Welch,
1981). Gross says, with reference to the early days of AIZ and NDV:

When all sources dried up I went for help to the Party Treasurer ... Arthur
Ko6nig.... He always helped us even if the party leadership was not exactly
delighted at having competition. Ruth Fischer at this time described her old friend
Miinzenberg as a robber knight because he was setting up his own organization
without asking her permission (1974: 148-9).

Whether this sort of financial support was asked for, or granted,
on other occasions is a matter for further investigation. On the face
of it, it seems unlikely that a magazine with around half a million
readers, substantial advertising revenue, limited full-time staffing
and many contributors who were pleased to give their work free,
required heavy or regular direct subsidy (Katalog, 1977: 466).

Distribution was the final area of difference between AIZ and its
competitors. AIZ used the Kolporteur system of voluntary
distributors, which involved taking the magazine to its audience
rather than relying on the audience to come to a sale point. This

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008


http://mcs.sagepub.com

192 Media, Culture and Society

system was, and is, a common feature of the revolutionary press,
and in its early stages AIZ relied heavily on the existing KPD
network. Miinzenberg, however, went on to-establish his own
network, organizing 46,000 people by 1931 (Willmann, 1975: 123).

The existence of such a network meant that AIZ was sold in a
number of locations not normally associated with press distribution,
including parks, public meetings, homes and workplaces. During
elections, which could be very violent, distribution was organized
from trucks covered with posters. Despite these precautions, it could
still be a dangerous business: two sellers were killed by nazis in 1932
(Willmann, 1975: 210). AIZ itself carried material about attacks
from 1928 onwards. The other advantage of the system was that it
freed the magazine from pressures imposed by the bourgeois
distribution networks. The postal service was as obstructive as
possible and, according to Pinkus: ‘Many kiosks were in the hands
of the Hugenberg empire, which permanently tried to sabotage and
hinder the distribution of communist papers and magazines’ (cited
in Siepmann, 1977: 150).

The Kolporteurs were recruited from the unemployed and the
party organizations, and according to Pinkus, ‘were paid a very
small wage which helped to augment their unemployment pay’. They
were organized through the monthly AIZ Kolporteur, which Pinkus
claims had a circulation of 3,000-4,000. This publication and the
organization which went with it were needed because the role of the
seller was more than simply to distribute copies. The Kolporteur
often organized a group of readers and led their discussion of the
content of the magazine (Siepmann, 1977: 105—-106).

Organizing the readership in order to produce an active rather
than passive consumption was a feature of the text of A7Z. Although
it rarely carried readers’ letters, it often appealed to them in very
familiar terms. For example, issue 10, of 1931, celebrated the tenth
anniversary of the magazine by praising the readers and asking for a
greater effort in the future. The second decade would:

...need even greater courage and enlightenment, for which it will need you (du),
you the unknown soldier of the proletarian struggle, you the man in the factory,
you the woman in the mills, the peasant behind the plough, the employee behind
the typewriter, the housewife in the housing block, because the half million copies
we send weekly round the world must soon grow to a million.

The thoroughly familiar and trusting tone of this piece: the personal
address du (thou): the characterization of the magazine as a great

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008


http://mcs.sagepub.com

Morton, The Arbeiter Illustrierte Zeitung 193

collective achievement, and the use of emotion and a pathos-
inducing vocabulary are all characteristic of the style developed by
AIZin an effort to reduce the distance between itself and its readers.

The more formal channel of readers’ letters was reserved for
reinforcing campaigns run by the magazine, such as the defence of
Sacco and Vanzetti; Heartfield compiled a montage of letters as part
of the struggle against Paragraph 218 ( the section of the constitution
banning abortion which was the target of a major KPD campaign).

The question of campaigning, of course, shifts the focus of
attention from matters of organization to the political focus and
direction of AIZ. The year 1928 marked the final maturing of AIZin
its mass form, and saw a change of editor and the KPD’s shift to the
‘Third Period’ line, so I have chosen to look at the publication from
then onwards. Overall, while it is true to say that the paper moved
closer to the KPD line and reflected both the general communist
ideology and the party’s immediate political needs, it is notable that
it showed greater moderation in language and tone than did the party
press. Thus, in the 52 issues produced in 1928 we do not find any use
of the term ‘social fascist’, and attacks on the SPD in general are
fairly muted at the outset, although denunciation of Land
governments, in particular that of Prussia, are fairly sharp.

Concern with the SPD’s role within Germany was often linked
with concern about the growing risk of war, particularly since the
question of fresh military construction in Germany (pocket battle-
ship ‘B’) was one of the major political issues of the year. In general,
this political material was woven into the news and current affairs
coverage. Thus, for example, if we look at issue 13, we find that a
report on communications and transport innovations is linked with
the recurrent theme of the military threat posed by technological
advance: ‘in our capitalist world, highly developed technology
combined with ’planes, poison gas, ammunition and a mechanized
army will result in genocide.” The next issue continues the theme with
areport on the cruise of warship Emden and ‘its propaganda voyage
for north German imperialism’, a Heartfield montage of Admiral
Zenker and new warships.

The SPD, and in particular its role in various Ldnder governments,
comes in for criticism throughout the year. Issue 14, in a report on
the system of justice headlined ‘Murder, Suicide, Accident’,
concentrated on the Prussian police and their SPD president. This
material was part of a campaign for an amnesty for political
prisoners, the failure of which provided a further supply of

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008


http://mcs.sagepub.com

194 Media, Culture and Society

ammunition for the next issue. The accusation was that: ‘The Social
Democrat Reichstagfaktion had, though the defeat of political
amnesty, failed to convict the right-wing putschists, but continued to
hold 325 proletarian prisoners.” This attack, while concentrating on
the parliamentary leadership, can be seen as the opening shot in a
much more extensive campaign denouncing the SPD for treachery.
Issue 16included a generalized attack on the SPD president in Hesse:
‘The Social Democratic President, a friend of Grand Duke Ernst
Ludwig of Hesse, betrayed the working class by giving subsidies to
the church ... the workers, and not only those in Offenbach, will
wage the same hard battle against the government of the grand duke-
loving president as against Social Democratic coalition politics in
general.’ .

The May Day issue, number 17, returned to the theme of SPD
responsibility for the police under the headline ‘The Gents who once
Celebrated the First of May Command the Police Forces Today.’ It
was continued with a Heartfield montage featuring a line up of
police presidents, prominent amongst them Zorgiebel, ‘who
emanated from social democratic ranks [but] who trains his team for
battle with the plebs.” As the election campaign hotted up, these
denunciations of the SPD for its role in the repression of the
workers’ movement intensified. The theme was continued and
generalized after the election, with attacks on the Austrian SPD for
expelling Georg Lukacs and Bela Kun, and on Albert Thomas in
France for war-mongering. Miinzenberg himself, writing about the
Comintern Congress in July (issue 26), continued the argument and
took it on to the theoretical level.

The SPD government, however, did make some concessions by
freeing Max Holz, a well known guerrilla leader from Saxony, and
abandoning the treason trial against AIZ contributor and poet
Johannes Becher. Attacks on the SPD moderated during this period,
although this may well have been the result of the factional struggle
inside the KPD over the new direction adopted by the Comintern
Congress (see Degras, 1971: 550—71. Miinzenberg may have had
private reservations, as Gross claims, but he was a firm supporter, in
public at least, of the Neumann-Thédlmann Zentrale.)

The same period saw AIZ remedy a striking omission: issue 30
carried the first of three reports on fascism in Italy. However, in
November, issue 44 carried a two-page retrospective of the ten-year
history of the republic, arguing:

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008


http://mcs.sagepub.com

Morton, The Arbeiter Illustrierte Zeitung 195

...the judges are worse than under the Emperor, industry governs more
potently than before the war, the Junkers are there as always and the church
celebrates victory after victory ... with the help of the Social Democrats we kept
the same police commissars; we changed the facade but the shop stayed the same.

The great contrast with the failures of the SPD’s Weimar offspring
was of course the USSR, and AIZ spent many pages extolling its
virtues. Even much of the sports coverage was of Russian-organized
events, for example the report in issue 10 of the Winterspartakade in
Moscow.

More centrally, the magazine was concerned to present the
economic achievements of the USSR and to counter reports in the
bourgeois press. Issue 11, for example, replied to the charges of one
Dr. Schmitz, writing in the Miinchener Illustrierte of construction
failures in southern Russia, with glowing reports of housing estates
and pictures of the new Odessa theatre. Issue 18 reported on the
achievements in Kirgistan, and the following one contrasted the
happy lot of Russian peasants with that of their German counter-
parts, cowering under the threat of the landlord. Issue 21 carried a
two-page article on civil aviation in the Soviet Union. In fact, every
issue published in 1928 contained some material about the USSR —
from street theatre and worker-photographers to, inevitably, Stalin
himself. His fiftieth birthday in December was the signal for his
picture to be run on the cover and for pages of material in his
honour.

It would be a mistake, however, to imagine that the political role
of AIZ was limited to its direct political coverage: as the use of Soviet
sports material suggests, the magazine aimed to give every aspect of
life a political edge. The report on Hamburg, in issue 6, provides a
good example: it gives a systematic picture of the lives of two
opposed classes: ‘slums’ are contrasted with ‘elegant homes’, and
‘hard-working sailors’ are contrasted with the ‘high-living
bourgeoisie’. The Hanseatic history of the city is used to illustrate
the part played by workers in building its wealth. The range of
industries covered in this way was very wide, ranging from those in
which there were strike actions to report, such as mining, chemicals
and steel, through reports of industrial accidents and train crashes
which were blamed on ‘the greed for higher dividends, higher
profits, at the expense of safety’ (issue 26), to human interest stories
about people doing unusual jobs. In Issue 40, for example, there was
a story about ‘Rastelly the Juggler’ which showed how ‘a master of
his craft works long hours for little wages.” The same theme was

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008


http://mcs.sagepub.com

196 Media, Culture and Society

taken up in the next issue, which commented on circus workers in
general:

their job is one of great toil and hardship, where the length of the working day is
seldom discussed. The moment the circus management thinks it necessary,
workers must be available for any kind of work. Only by political co-operation
with the proletarian worker can there be realistic hope in the battle for better
conditions.

History, of course, was a natural subject for this kind of approach:
issue 1 started a series of studies of the revolutionary workers’
movement with an article on Lassalle. Scientific and technical
questions might seem a less likely area for A1Z’s characteristic class
perspective and agitational style, but even a report on the DIN
(German Standards Bureau) in issue 16 found a need for the
‘lightening of the workers’ load’ and condemned the ‘bureaucrats’
heartless attitude.’ Clothing, too, was part of the class struggle; the
women’s page of issue 5 gave hints about how to make sports dresses
for proletarian women, since: ‘sports dress should not be a
bourgeois prerogative.’

One of the consequences of running this broad range of material
was that, according to Willmann, AIZ enjoyed a measure of
immunity from the increasing censorship of left-wing publications:
‘the unique format of its reports and essays by intellectuals made it
difficult for the Weimar authorities to forbid it” (1975: 84). So, for
example, Kisch could write, in issue 39, a short story about a
‘Lifebelt on a Little Bridge’, discussing the uses to which it could be
put, for example in cases of people driven to suicide by capitalist
society, and mention only in passing the explosive political point that
this was the bridge from which the body of Rosa Luxemburg was
thrown in 1919. And J.R. Becher, writing under the pseudonym
‘Theobald Tiger’, could fill AIZ with material of a distinctly
subversive nature but in poetic form.

This relative immunity became crucial as conflicts grew in 1929.
When Die Rote Fahne was banned in the wake of the battles in
Wedding on May Day, AIZ escaped closure and was able to carry
photo-reports of police attacks in issue 20 and, in later issues, report
on the KPD-initiated committee of inquiry, whose backers also
included prominent AIZ writers like Kisch, Alfons Goldschmidt and
Otto Nagel (Willmann, 1975: 84).

If AIZ was by now fairly well established, it was also the case that

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008


http://mcs.sagepub.com

Morton, The Arbeiter Illustrierte Zeitung 197

it would still have to cope with some sharp changes in the outside
world. Economic and social crisis, together with a rapid rise in the
activity, membership and votes of the NSDAP, faced the entire left
with new challenges. AIZ’s response to the rise of the nazis, and its
attitude to the KPD initiatives in this period, reveal the complex
tensions between Miinzenberg, the KPD leadership and the
magazine’s editorial collective. Since the policy pursued by the KPD
during turned out to be a horrible disaster, nobody today defends it
with any enthusiasm, and retrospective claims to opposition, such as
Gross makes for Miinzenberg, have to be treated with a certain
scepticism. However, the text of AIZ and other Miinzenberg
publications reveals some of the differences in their contemporary
public manifestations.

AIZ denounced the nazis, who were usually characterized as
‘thugs’ and ‘bandits’ rather than as a serious social force. If we
examine the issues for early 1931, when the nazis were a rising force,
we find a curious combination of denunciation of the NSDAP and a
tendency to call almost anything ‘fascist’. Issue 1 reported the
dismissal of Hans Meyer from the Bauhaus under the headline
‘Bauhaus on its Way to Fascism’. The next issue reported at some
length, on the ‘Pictures of the Week’ page, the formation of a new
KPD fighting organization to replace the banned Red Front
Fighters. Issue three reported the wave of strikes and lock-outs
under the headline ‘Burning Ruhr’, and saw: ‘the massive police
intervention as a new step on the way to a fascist dictatorship ...
why else would police chief Severing in Prussia and Meyer in
Bockum transform the Ruhr on the first day of the strike into a
military encampment?’ Issue four linked fascism and the churchin a
discussion of Paragraph 218: ‘there is broad agreement between the
wishes of the pope and the demands of the NSDAP.’ The same issue
also carried two pages of photographs of the ‘65 worker-editors
behind bars.’

On the other hand, the Pictures of the Week page carried frequent
reports of distinctively nazi atrocities: most had photos of workers
killed by them. Issue 6, for example, contrasted the pictures of ‘two
non-party workers killed’ by the nazis with a picture of Gobbels
addressing a nazi meeting. Issue 7 had nazi victims contrasted with
Gobbels in his new car, while issue 12 put together photos of nazi
marchers and nazi victims, as well as a report of an anti-fascist
congress in Berlin. Issue 13 carried more pictures under the text:
‘Murderers and attackers of workers ... the bandits are not

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008


http://mcs.sagepub.com

198 Media, Culture and Society

satisfied, now they shoot defenceless workers.” The next issue
reported the funeral of the worker Henning, who had been murdered
by nazis. All this presented the nazis as thugs and social outcasts, not
as a serious threat within society.

By the middle of the year, however, explanations of the social
roots of fascism had begun to appear, often under the signature of
Alfred Kurella. In issue 20, he wrote: ‘Fascism is not a phenomenon
implanted by terrorism and supported at the point of bayonets, but a
conviction of the middle classes that have been bribed with
privileges.” Even so, the accounts of the appeal of fascism stressed its
demagogic aspects rather than providing any real analysis. For
example, in issue 27 there was a report on the economic state of the
petit bourgeoisie which contained the following optimistic
prognosis:

If the frivolous demagogic agitation of the National Socialists and the present
leagues and associations of the middle classes, with their muddled unenlightened
brochures, still fog up the little man’s vision, the petit bourgeois realizes more and

" more that it has to take up the fight for its existence by joining with those whose
misery springs from much the same causes.

It is not until issue 44 that there is a really comprehensive report on
National Socialism as a political threat, with the space and stylistic
treatment AIZ reserved for serious political movements. A three-
pagereport of an attack by the SA on workers in Brunswick carried a
detailed pictorial presentation of where and when the attacks were
mounted and who their victims were, together with the story of their
families and details of the SA troops involved. The report linked this
attack with others, ending with the warning: ‘What happens in
Brunswick is nothing new. It is simply the continuation of the trail of
blood which is behind every step of the National Socialist murder
gangs.” Although characteristically, the report linked the activities
of the NSDAP to the political stance of the Brunswick Land
government, it also pointed to the growing institutional and cultural
base of the fascists.

On a general level, therefore AIZ seems to have shared some of the
KPD’s elisions and emphases, but with regard to at least one major
tactical line the latter pursued at the time — the notorious ‘Red
Referendum’ — it does not appear to have followed the party line
regardless. Propaganda for this issue, about a nazi initiative to
unseat the Social Democratic Land government of Prussia by way of

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008


http://mcs.sagepub.com

Morton, The Arbeiter Illustrierte Zeitung 199

a popular vote, is in fact conspicuously absent. In general, coverage
in the run-up to the 9 August vote was dominated by glowing reports
of economic progress in the USSR — to which the KPD presumably
could not object — and economic reporting concentrated on the
steady immiseration of the proletariat. Issue 30, published just
before the poll, did not mention the party line, restricting itself to a
familiar type of attack on the Social Democrats in general as
warmongers:

The Social Democracy will participate in the coming war, for whose preparation it
had played an active part with all its physical and ideological means. It will do this
with the same national chauvinism and ‘Hurrah Patriotism’ as it did in the last war.

So far as AIZ was concerned, then, the evidence would seem to
support Gross’ contention that, ‘from 1931 onwards Miinzenberg
found himself more and more in opposition to party policy’ and had,
together with his editorial team, frequent confrontations with
Friedlander (1974: 161). It must be noted, however, that while Gross
claims that this refusal to back the party line too closely was also true
of his Welt am Abend, she states later that Miinzenberg himself
wrote the editorials supporting the KPD position on the referendum
in his Berlin Am Morgen, since, with the banning of Die Rote Fahne,
this had to act as the daily voice of the party (1974: 215).

The most sensible conclusion to draw from all this is that
Miinzenberg enjoyed a degree of freedom unusual in the KPD, but
that he remained a loyal party member bound by the norms of
discipline. Maintenance of this position probably involved a great
deal of tortuous negotiation of a formal or informal kind, and in this
propaganda for the USSR, another great AIZ staple, probably
played a useful role.

The character of this material usually differed little from the
examples we have given from 1928, although the five-year plan —
now well under way — and reports of its shortcomings in the
bourgeois press, gave a new intensity to the reporting. In this task,
the depth of the crisis in Germany provided AIZ journalists with
ready copy. Issue 28, for example, argued:

The crisis in the capitalist countries is getting worse and worse, new trade outlets
are missing and the resistance of the colonized peoples against their imperialist
exploiters is growing. In their desperation the imperialist countries are trying to
prepare a war of intervention against the Soviet Union, the only country in the
world which knows no hunger no oppression and no unemployment.

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008


http://mcs.sagepub.com

200 Media, Culture and Society

On at least one occasion, this propaganda for the alleged
achievements of the USSR led to a public row. Issue 38 carried an
eleven-page story of ‘Everyday Events and Experiences of a Moscow
Family’. The story of the Filipovs, attributed by some to Heartfield,
apparently provoked mirth among Russian officials, such was the
rosy picture it painted of Moscow life (Gross, 1974: 150). The report
began at the breakfast table, inviting the reader to:

Look at what the Filipovs have on their breakfast table. This graphically shows
under which priorities the Soviet state regulates its food supplies during the
execution of the five year plan ... although food rationing is still necessary they
have eggs, milk, tea, bread, sausage and sugar.

This beautiful fairy story continued by following father and his two
sons to an idyllic factory, while mother drops the younger child off
at the kindergarten before collecting her shopping at the co-
operative.

The Social Democratic press eagerly seized the opportunity to
send an investigative team to try to find this wonder-family. They
could find no trace of it, nor of the address given in the report: not
surprisingly, they claimed the whole thing was a fabrication. The
controversy was so great that, in issue 45, AIZ admitted that: ‘We
unfortunately gave an incorrect address, so some readers’ letters
were undoubtedly returned.” However it went on to claim that
‘another social democratic delegation looked foolish after having
been introduced to the Filipovs.’

Whatever effect such an embarrassing episode might have had, it
did not affect the overall strength of AIZ, for which 1931 was an
immensely successful year; by the end of December it was claiming
half a million readers. Issue 41 contained figures that showed that,
while the bulk of the magazine’s readership was unemployed, they
were overwhelmingly working class. Skilled workers made up 42
percent of the total, unskilled workers 33 percent, and white collar
workers 10 percent. By contrast, only 2 percent of the readership
were self-employed and just 1 percent were classified as
‘bureaucrats’.

This success, however, stood in sharp contrast to the worsening
external situation. In the next twelve months, AIZ’s political
difficulties multiplied. In July, von Papen carried out his coup d’état
in Prussia and Vorwidrts found itself banned, alongside Die Rote
Fahne. In September, it was .41Z’s turn; issues 47 and 51 were

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008


http://mcs.sagepub.com

Morton, The Arbeiter Illustrierte Zeitung 201

confiscated by the police, the former for Heartfield’s montage of von
Papen, the latter for its coverage of the fifteenth anniversary of the
Bolshevik revolution. Miinzenberg fled into exile on 27 February 1933,
using the willingly loaned passport of a young paper seller. On S
March, ‘the offices of the IAH, the publishing companies and all the
newspapers belonging to the Miinzenberg organization were closed
and the buildings occupied by the police’ (Willmann, 1975: 224).

A new AIZ was set up in Prague, which was the centre of KPD exile
activities. Circumstances were, of course, very different. Although
some of the former contributors were able to escape and continue their
work — Heartfield, for example, got out of his Berlin home just before
the SS arrived — they were forced to adopt new methods. Accordingto
Hermann Leupold, the flow of pictures from worker-correspondents
inside Germany dried up and ‘[s]o it became necessary to use the
pictures sanctioned by Gobbels and to put them in the service of the
anti-fascist journalistic struggle ’ (cited in Siepmann, 1977: 176). This
lead to a heavier emphasis on montage, where very short texts can
condense maximum information into the minimum of space.
Willmann says that while the total circulation in the Prague days never
exceeded 12,000, it was, in part at least, smuggled across the German
border in ‘Persil and pudding packets, journals and advertising
brochures, by couriers posing as tourists, sportsmen and housewives.’
With the 1935 change of line by the Comintern to the ‘Popular Front’,
AIZ, which by now was very much a party publication, changed its
name to the Volks-Illustrierte, under which title it continued
publication until its final dissolution in 1938.

What lay behind this remarkable story? A large part of any answer
obviously hinges on the special talents of Miinzenberg. He was
evidently a man possessed of quite exceptional organizational
abilities who, in addition, had the right political connections both
inside and outside the KPD. This allowed him to pursue a number of
projects which did not fit directly with the tactical objectives of the
KPD: anybody who could, with a few telephone calls, round up a list
of sponsors headed by Albert Einstein, clearly had qualities which
could excuse the odd lapse. According to Pinkus, Miinzenberg had a
theoretical grasp of the tasks of the press which caused him to justify
his independence from the tactical imperatives of the party line:
‘Miinzenberg differentiated very clearly between the different levels
of propaganda-enlightenment-agitation and the inter-party
arguments, and for him the questions of practical mass effectiveness
ultimately had priority’ (cited in Siepmann, 1977: 155).

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008


http://mcs.sagepub.com

202 Media, Culture and Society

This cannot, however, be the whole story. The Comintern and
Miinzenberg finally parted ways, and he was involved in so many
projects during his time as a leader of the KPD (he was a Reichstag
deputy) that we cannot assume either that the party regarded him as
completely indispensable or that he was solely responsible for the
success of AIZ. The format of the magazine must go a long way
towards explaining its success. The frequent use of photo-
documentary and photo-montage material were its most distinctive
aspects, in common with its competitors. In the end, AIZ’s success
rested upon a working-class readership which wanted something
other than that provided by the bourgeois press. A/Z reported the
squalour and misery of workers’ lives, material that the competition
would dismiss as uninteresting; in addition, it represented their
hobbies and interests. The inescapable conclusion is that there was a
large audience of workers who not only enjoyed the magazine’s
ideological explicitness, but also the type of involvement required to
interpret reality through the characteristic pictorial form. The
origins of its success are best summed up in the comments of one
reader quoted by Siepmann (1977: 155):

One comes home from work and on reading one’s A/Z tinds the pictures and short
reports most absorbing and so simple to understand. They can be read with a
minimum of physical and mental exertion and at the same time give the maximum
background to political life.

References

The only complete run of A/Z I have been able to locate is in the Berliner
Staatsbibliothek, and I would like to thank the staff for their co-operation.

Brandler, H. (1977) ‘Letter to Deutscher, 12 January 1959’, New Left Review, 105:
72-17.

Degras, J. (1971) The Conununist International 1919-1943: Documents, Volume 11.
London: Frank Cass (first published 1960).

Gidal, T.N. (1973) Modern Photojournalism. New York: Macmillan.

Gross, B. (1974) Willi Miinzenberg: A Political Biography, trans. M. Jackson. Ann
Arbor: Michigan State University Press.

Gruber, H. (1966) ‘Willi Miinzenberg’s German Communist Propaganda Empire’,
Journal of Modern History, 38 (3).

Katalog (1977) Wem Gehort Die Welt? Berlin: NGBK.

Miinzenberg, W. (1978) ‘Tasks and Objectives’, in D. Mellor (ed.), Germany. The
New Photography, 1927—-33. London: Arts Council.

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008


http://mcs.sagepub.com

Morton, The Arbeiter lllustrierte Zeitung 203

Ricke, G. (1974) AIZ, Gegen Modell Zur Burgerlichen Ilustrierten. Hanover:
Internationalismus Verlag.

Siepmann, E. (1977) Montage: John Heartfield. Berlin: Elefanten.

Welch, D. (1981) ‘The Proletarian Cinema in the Weimar Republic’, in Historical
Journal of Film, Radio and Television, 1 (1).

Willmann, H. (1975) Geschichte der Arbeiter lllustrierte Zeitung 1921—-38. East
Berlin: Diez.

Downloaded from http://mcs.sagepub.com by Jessica Baines on November 8, 2008


http://mcs.sagepub.com

